Алгоритм взаємодії щодо превенції та протидії булінгу в закладах освіти
Вступ
Доброго дня, шановні студенти та колеги! Сьогодні ми розглянемо одну з найактуальніших проблем сучасного суспільства — булінг, зокрема, профілактику цього явища. Булінг не обмежується лише стінами навчального закладу, він може виникнути у будь-якому середовищі. Розуміння механізмів булінгу та методів його профілактики є ключовим для створення безпечного та підтримуючого середовища.
2. Поняття булінгу
1.1. Визначення
Булінг — це повторювана агресивна поведінка, яка проявляється у фізичній, психологічній або вербальній формі. Це може бути цькування, образи, ізоляція, а також використання електронних засобів для переслідування жертви.
1.2. Види булінгу:
– фізичний булінг: побої, удари;
– психологічний булінг: образи, погрози, жартівливі висловлювання на адресу жертви;
– соціальний булінг: ізоляція, поширення чуток;
– кібербулінг: залякування через соціальні мережі, повідомлення та інші електронні засоби;
– економічний булінг: пошкодження особистих речей, вимагання грошей тощо
2. Причини булінгу
2.1. Індивідуальні фактори
Дослідження показують, що агресори можуть мати певні психологічні характеристики:
– низька самооцінка;
– схильність до маніпуляцій;
– відсутність емпатії.
2.2. Соціально-культурні фактори
На розвиток булінгу впливають також культурні норми, де агресія може бути виправдана. Наприклад, у сім’ях, де насильство вважається нормою.
2.3. Ситуаційні фактори
Дослідження свідчать, що певні умови можуть посприяти виникненню булінгу, зокрема:
– великі групи однолітків;
– відсутність дорослих спостерігачів у шкільному середовищі.
2.4. Взаємодія різних факторів
Важливо зауважити, що булінг є складним явищем, яке формується під впливом багатьох факторів, що взаємодіють один з одним.
3. Наслідки булінгу
3.1. Для жертви:
– психологічні: депресія, тривога, низька самооцінка;
– фізичні: головний біль, порушення сну та освітній прогресу;
– соціальні: віддалення від друзів та однолітків, труднощі в соціальних взаємодіях.
3.2. Для агресора:
– вища ймовірність антисоціальної поведінки в дорослому житті, проблеми з законом,
відчуження.
– можливість розвитку психопатологічних розладів.
3.3. Для свідків:
– виникнення почуття безпорадності, страх, який може призвести до внутрішніх
конфліктів.
– можливість бути втягненими в цикли агресії, відчуваючи тиск від групи однолітків.
4. Профілактика булінгу
4.1. Створення безпечного середовища
– Заклади освіти повинні активно працювати над створенням політик нульової толерантності до булінгу.
– Важливо, щоб всі учасники освітнього процесу знали, як діяти, якщо вони стали свідками булінгу.
4.2. Освітні програми
– Запровадження програм, що навчають учнів чемності, емпатії та соціальним навичкам.
– Включення в навчальні плани занять, присвячених проблемі булінгу, розумінню його наслідків та методам протидії.
4.3. Роль педагогів і дорослих
– Дорослі повинні бути вправними у розпізнаванні ознак булінгу та демонструвати, як реагувати на агресію.
– Необхідно встановити відкриту комунікацію, щоб здобувачі освіти відчували підтримку та безпеку.
4.4. Заходи для батьків
– Проведення зустрічей і тренінгів для батьків з метою допомогти їм усвідомити важливість контролю за поведінкою своїх дітей, а також надання їм інструментів для підтримки.
5. Приклади успішних програм профілактики
– Програма “Кроки до успіху”: Включає в себе навчальні заняття, які допомагають здобувачам освіти розвивати емпатію та соціальні навички. Це програма інтерактивних занять, що базуються на розборі реальних випадків.
– Програма “Не будь байдужим”: Спрямована на залучення свідків до активної ролі в протидії булінгу. Здобувачі освіти вчаться підтримувати одне одного і виступати на захист жертв.
Профілактика булінгу — це спільна відповідальність. Необхідно об’єднати зусилля всіх учасників суспільства: від батьків до здобувачів освіти, педагогів і адміністрації. Створення позитивної атмосфери, де повага і доброта є нормою, може суттєво зменшити випадки булінгу. Пам’ятаймо, що кожен з нас може внести свій вклад у створення більш безпечного і підтримуючого середовища.
З пов. Психолог/Травматерапевт/
/Психосоматолог/Арт-терапевт
Ольга ПАВЛОВА