В.о. завідувача кафедри
кандидат історичних наук, доцент
Березовська Тетяна Всеволодівна
Ми не мислим себе без мови,
Порадником слугуємо для всіх,
Хто прагне заплести у косу рідне слово,
Пізнати світ омріяних надій.
Вливаєм у студентські душі
Гарячу кров любові до землі
І закликаємо аграріїв-студентів:
Живіть! Творіть! Кипіть!
У 1999 році у Миколаївській державній аграрній академії було створено кафедру українознавства як самостійний структурний підрозділ, оскільки в Україні починають приділяти особливу увагу національно-патріотичному вихованню молоді. Упродовж 11 років кафедрою українознавства завідувала кандидат педагогічних наук, доцент Михайлюк В.О.
У 2010 році завідувачем кафедри українознавства було призначено кандидата педагогічних наук, доцента Наталію Григорівну Шарату, а з 2014 року – кандидата історичних наук, доцента Тетяну Всеволодівну Березовську. На кафедрі сумлінно працюють: кандидат філологічних наук, доцент Тетяна Пилипівна Кравченко; кандидат історичних наук, доцент Тетяна Всеволодівна Березовська, кандидат історичних наук, доцент Ганна Степанівна Побережець, старший лаборант Мельніченко Юлія Сергіївна.
Колективові кафедри вдалося за останні роки сформувати найкращі традиції в організації освітнього процесу, науково-дослідної та позааудиторної роботи зі студентами.
Важливим завданням роботи кафедри було й залишається удосконалення організації освітнього процесу, який зазнає сьогодні позитивних змін. По-перше, це орієнтація на розвиток творчої індивідуальності студента. Науково-педагогічні працівники кафедри нині постійно звертають увагу на розроблення технології індивідуально-творчої підготовки, що реалізується шляхом запровадження дистанційної освіти гуманітарних курсів. Доценти кафедри Т.П. Кравченко, Т.В. Березовська, Н. Г. Шарата упродовж багатьох років відшліфовують методику роботи зі студентами над індивідуально-творчими завданнями.
Предметом постійної турботи науково-педагогічних працівників кафедри українознавства є зв’язок зі школами, професійно-технічними навчальними закладами, технікумами, коледжами м. Миколаєва та області. Упродовж багатьох років кафедра підтримує тісні шефські зв’язки з Єланецькою загальноосвітньою школою, Єланецькою гуманітарною гімназією, загальноосвітніми школами м. Миколаєва, зокрема Першою українською гімназією ім. М. Аркаса. Ефективною формою професійно-орієнтаційної роботи є проведення олімпіад з української мови та літератури, «круглих столів» для абітурієнтів загальноосвітніх шкіл м. Миколаєва та Миколаївської області.
Березовська Тетяна Всеволодівна – в. о. завідувача кафедри, кандидат історичних наук, доцент
Шарата Наталія Григорівна – професор, доктор педагогічних наук
Кравченко Тетяна Пилипівна – кандидат філологічних наук, доцент
Побережець Ганна Степанівна – кандидат історичних наук, доцент
Мельніченко Юлія Сергіївна – старший лаборант
Науково-педагогічний склад кафедри працює щорічно майже із тисячею студентів на всіх факультетах університету, забезпечуючи вивчення таких навчальних курсів гуманітарного циклу: «Українська мова (за професійним спрямуванням)», «Історія української культури», «Релігієзнавство», «Історія України», «Культурологія». Гриф Міністерства освіти і науки України надано навчальному посібнику «Українська мова за професійним спрямуванням: термінологія економіки АПК» (автори Т.П. Кравченко, Н.Г. Шарата, 2011 р.), «Історія розвитку агарної освіти на Миколаївщині» (головний редактор В.С. Шебанін, за редакцією Д.В. Бабенка, Н.Г. Шарати; автор-укладач Т.В. Березовська, 2012 р.), «Теорія та методика управління інноваційно-педагогічною діяльністю» (автор Н.Г. Шарата, 2015 р.).
Науково-педагогічними працівниками кафедри за 2002-2023 роки було опубліковано понад 800 наукових, навчально-методичних статей у фахових виданнях України та зарубіжжя. США, Лондон, Німеччина, Київ, Донецьк, Львів, Дніпро, Житомир, Запоріжжя, Вінниця, Херсон, Чернігів, Горлівка, Кропивницький, Харків, Одеса, Миколаїв – неповний перелік країн та міст України і близького зарубіжжя, у закладах вищої освіти, у яких працівники кафедри, студенти беруть участь у міжнародних, всеукраїнських науково-практичних конференціях, виступаючи з доповідями з проблем формування культури ділового, фахового мовлення, професійної компетентності фахівців аграрної галузі, шляхів історичного розвитку держави, концептуальних засад громадянського виховання молоді, управління інноваційно-педагогічною діяльністю у закладах вищої освіти тощо.
Наполегливою науково-дослідною роботою науково-педагогічних працівників кафедри було зібрано експонати та створено за підтримки ректора університету В.С. Шебаніна музей Миколаївського національного аграрного університету «Становлення та розвиток аграрної освіти на Миколаївщині».
Науково-педагогічні працівники кафедри займаються гуртковою роботою: під керівництвом Березовської Т.В. (краєзнавчий гурток «Краяни») студенти досліджують історію рідного краю; під керівництвом Шарати Н.Г. та Кравченко Т.П. (мовознавчий гурток) студенти опановують культуру фахового мовлення.
Створений в 2002 році на кафедрі українознавства. Члени гуртка студенти І курсів всіх факультетів університету. Завданням гуртка є дослідження й вивчення історії Миколаївщини, а також поповнення експонатами музею «Становлення аграрної освіти на Миколаївщині» МНАУ. Без любові та поваги до своєї землі людина втрачає власну гідність у своїх вчинках, а ці якості становлять складову успіху керівника.
Мовознавчий гурток, покликаний привити студентам любов і повагу до рідної мови. Члени гуртка студенти І курсу всіх факультетів університету. Завданням гуртка є формування комунікативної культури як одного з основних механізмів досягнення високої результативності у професійній діяльності.
З 2011 року кафедра українознавства ініціювала проведення кожні два роки Всеукраїнської науково-практичної конференції, на якій обговорюються актуальні питання, з-поміж яких: викладання гуманітарних курсів у вищій школі; становлення загальнолюдських цінностей і формування національного менталітету; функціонування української мови та мов національних меншин; дослідження давньої, середньовічної, нової та новітньої історії, археологічні дослідження й дослідження актуальності спадщини Т.Г. Шевченка для сучасності.
Доброю традицією стало щорічне проведення на кафедрі історико-педагогічних, мовознавчих та краєзнавчих читань, у яких беруть участь не лише науково-педагогічні працівники та студенти усіх факультетів Миколаївського національного аграрного університету, а й представники інших вищих навчальних закладів України. Тематика читань найрізноманітніша: «Відомий та невідомий Т.Г. Шевченко», «Культура фахового ділового мовлення», «Світ європейської культури», «Мова мого життя». Систематично філологи кафедри Н.Г. Шарата та Т.П. Кравченко проводять для науково-педагогічних працівників університету семінари з удосконалення знань української мови як тренінги, «мозкові штурми», кейс-методи тощо.
Науково-педагогічні працівники кафедри є авторами не тільки наукових, а й публіцистичних статей, присвячених мовним проблемам, підвищенню рівня культури мовлення, що публікуються в університетській газеті «Агросвіт». Щорічно науково-педагогічні працівники кафедри здійснюють підготовку здобувачів вищої освіти для участі у ІІ турі Всеукраїнської студентської олімпіади за гуманітарними напрямами, а також є керівниками студентських наукових робіт тощо.
Кафедра українознавства сповнена творчих сил, спрямована у майбутнє, повною мірою усвідомлює складність, свою відповідальність за підготовку майбутньої еліти України.
Важливим завданням роботи кафедри було й залишається удосконалення організації освітнього процесу, який зазнає сьогодні позитивних змін. По-перше, це орієнтація на розвиток творчої індивідуальності студента. Науково-педагогічні працівники кафедри нині постійно звертають увагу на розроблення технології індивідуально-творчої підготовки, що реалізується шляхом запровадження дистанційної освіти гуманітарних курсів. Доценти кафедри Т.П. Кравченко, Т.В. Березовська, Н. Г. Шарата упродовж багатьох років відшліфовують методику роботи зі студентами над індивідуально-творчими завданнями.
Науково-педагогічний склад кафедри працює щорічно майже із тисячею студентів на всіх факультетах університету, забезпечуючи вивчення таких навчальних курсів гуманітарного циклу: «Українська мова (за професійним спрямуванням)», «Історія української культури», «Релігієзнавство», «Історія України», «Культурологія». Гриф Міністерства освіти і науки України надано навчальному посібнику «Українська мова за професійним спрямуванням: термінологія економіки АПК» (автори Т.П. Кравченко, Н.Г. Шарата, 2011 р.), «Історія розвитку агарної освіти на Миколаївщині» (головний редактор В.С. Шебанін, за редакцією Д.В. Бабенка, Н.Г. Шарати; автор-укладач Т.В. Березовська, 2012 р.), «Теорія та методика управління інноваційно-педагогічною діяльністю» (автор Н.Г. Шарата, 2015 р.).
Науково-педагогічними працівниками кафедри за 2002-2023 роки було опубліковано понад 800 наукових, навчально-методичних статей у фахових виданнях України та зарубіжжя. США, Лондон, Німеччина, Київ, Донецьк, Львів, Дніпро, Житомир, Запоріжжя, Вінниця, Херсон, Чернігів, Горлівка, Кропивницький, Харків, Одеса, Миколаїв – неповний перелік країн та міст України і близького зарубіжжя, у закладах вищої освіти, у яких працівники кафедри, студенти беруть участь у міжнародних, всеукраїнських науково-практичних конференціях, виступаючи з доповідями з проблем формування культури ділового, фахового мовлення, професійної компетентності фахівців аграрної галузі, шляхів історичного розвитку держави, концептуальних засад громадянського виховання молоді, управління інноваційно-педагогічною діяльністю у закладах вищої освіти тощо.
Головною особливістю сучасної вищої школи є її особиста зорієнтованість. Сьогодні вищий навчальний заклад покликаний формувати нову генерацію української інтелігенції – грамотну, всебічно розвинену, творчу і відповідальну за себе і свої дії, здатну активно спрямовувати на подальший розвиток незалежної Української держави всі набуті знання й уміння.
Процес виховання у вищому навчальному закладі органічно поєднаний із процесом навчання молоді, опанування основами наук, багатством національної і світової культури. Навчання повинно мати не лише освітню орієнтацію, але й обов’язково мати виховну спрямованість.
Освітній процес у Миколаївському національному аграрному університеті спрямовано на формування активної життєвої позиції, високоморальних рис, професійних якостей та соціальної активності майбутнього фахівця.
Навчання має особливе значення у ставленні особистості керівника аграрного сектора економіки. Воно не лише озброює його необхідними для професійної діяльності знаннями, але й визначає світогляд, життєву поведінку, систему ціннісних орієнтацій, уміння налагоджувати стосунки з колегами, їхніми сім’ями, галузевим керівництвом; творчу активність, високоморальні риси, різноманітні соціально ціннісні якості, а також здатність до самовдосконалення, самовиховання.
Аналіз кожної із дисциплін, передбаченої планами підготовки фахівця, дозволяє зробити висновок, що вони є складовою частиною виховної роботи.
Національний характер гуманітарної освіти в Україні забезпечується змістовим розглядом у навчальних дисциплінах таких питань як: національне відродження в контексті історичного досвіду, національна історична пам’ять, державно-правові аспекти національного відродження; проблеми етнонаціональної політики; культура міжетнічного спілкування, національне виховання. Отже, метою вивчення предметів гуманітарного та соціально-економічного напрямів є володіння майбутніми фахівцями системою знань про людину і суспільство, їх сутність, походження, шляхи самовизначення та самоствердження, що є умовою формування світоглядних орієнтацій особистості. Здобувачі вищої освіти повинні усвідомити хід історичного, політичного і культурного розвитку українського суспільства в контексті світової співдружності народів, засвоїти свої права та обов’язки відповідно до норм державного та міждержавного права, визначити свою національно-громадську позицію патріота України.
Виховна робота не має будь-яких чітко встановлених меж. Вона має пульсувати в усіх видах життєдіяльності суб’єктів освітнього процесу. Виховна робота, у першу чергу, спрямована на формування професійно значущих якостей особистості, а позанавчальна – переважно на організацію соціально значущого середовища діяльності суб’єктів освітнього процесу поза навчанням, спрямована на всебічний розвиток особистості. Між позанавчальною та виховною роботою існує інверсійна залежність. Перша має створювати сприятливі умови для організації другої, друга насичує першу ціннісним змістом, надаючи їй соціально – й професійно-ціннісний характер.
Виховання студентства – це процес творчий, зорієнтований на проблеми, пов’язані зі специфікою закладу вищої освіти та особливостями регіону. Миколаївський національний аграрний університет прагне стати шкалою саморозвитку, самоврядування, самодисципліни, свідомої відповідальності, співробітництва й творчості викладача й здобувача вищої освіти. І він впевнено торує цей шлях.
Профорієнтаційна робота є невід’ємною складовою діяльності кафедри українознавства. Науково-педагогічні працівники виїжджають до закладів загальної середньої освіти Єланецького району. Відбуваються зустрічі з випускниками шкіл та їхніми батьками, розповсюджується друкована продукція МНАУ, в якій подану детальну інформація про факультети, напрями підготовки, спеціальності. З великим інтересом сприймаються відеоматеріали щодо навчально-наукової та виховної діяльності університету, культурно-масових заходів та дозвілля студентів. Найбільше враження на випускників справляє живе спілкування зі студентською молоддю, яка безпосередньо ознайомлює майбутніх абітурієнтів із перевагами навчання у МНАУ. Своїми концертними програмами вони переконливо доводять, що студентські роки – це не лише навчання і оволодіння знаннями, але й цікавий та захоплюючий час, коли можна повністю реалізувати себе як всебічно розвинену особистість.
Щорічно університет відвідують випускники Першої Миколаївської гуманітарної гімназії імені М. Аркаса. Не дивлячись на гуманітарну спрямованість, щорічно випускники гімназії виявляють бажання здобувати вищу освіту у Миколаївському НАУ.
м. Миколаїв, вул. Георгія Гонгадзе 9, кабінет №314