“Мистецтво для задоволення ваших високих очікувань”
Історія кафедри готельно-ресторанної справи та організації бізнесу Миколаївського національного аграрного університету розпочалася в 1991 році, після її відокремлення від кафедри економіки і організації сільськогосподарського виробництва. У цьому ж році кафедру очолив доктор економічних наук, професор Геннадій Андрійович Бабков.
Вже у 1995 році кафедру очолив доктор економічних наук, професор, заслужений працівник освіти України Іван Іванович Червен.
Швидко зростаючі зміни в економіці України щодо формування конкурентоспроможного і соціально-орієнтованого розвитку підприємницьких структур аграрного сектору економіки зумовили необхідність в підготовці висококваліфікованих фахівців для даної сфери. Саме ці виклики часу зумовили і реорганізацію у 1996 році кафедри організації виробництва у кафедру організації сільськогосподарського виробництва та агробізнесу, а в 1999 році – у кафедру організації виробництва та агробізнесу.
У 2012 році кафедру було перейменовано на кафедру управління виробництвом та інноваційною діяльністю підприємств, яка стала провідною у підготовці фахівців за спеціальністю «Менеджмент інноваційної діяльності».
У 2019 році кафедру було перейменовано на кафедру готельно-ресторанної справи та організації бізнесу, і за нею закріплено підготовку здобувачів вищої освіти за новою спеціальністю 241 «Готельно-ресторанна справа».
З 1995 року посаду завідувача кафедри обіймає доктор економічних наук, професор Червен Іван Іванович, під керівництвом якого ефективно функціонує школа з підготовки докторів та кандидатів економічних наук.
Наукова школа кафедри є основою розвитку наукового потенціалу студентської молоді – майбутніх фахівців, зайнятих у сфері бізнесу.
Червен Іван Іванович – завідувач кафедри, доктор економічних наук, професор
Банєва Ірина Олексіївна – доктор економічних наук, професор
Піюренко Ілона Олексіївна – доктор економічних наук, доцент
Іваненко Тетяна Яківна – кандидат економічних наук, доцент
Величко Олена В’ячеславівна – кандидат економічних наук, доцент
Кушнірук Віктор Степанович – кандидат економічних наук, доцент
Павлюк Світлана Іванівна – кандидат економічних наук, доцент
Абдуллаєва Аджирє Рінатівна – лаборант
Задорожня Алла Анатоліївна – лаборант
Біржовий ринок
Біржовий ринок у світі давно вже став центром ринкової економіки. Накопичено великий досвід роботи бірж, що пройшли еволюційний розвиток від торгівлі наявною сільськогосподарською продукцією до торгівлі ф’ючерсами і опціонами на всі види товарів й фінансових інструментів. Це сприяло перетворенню бірж і одного із головних каналів оптової торгівлі на центри ціноутворення та страхування ризиків.
В умовах формування економіки країни та агропромислового комплекс її у, як складової, підготовка фахівців з біржової торгівлі набуває надзвичайно важливого значення, адже рівень розвитку саме цієї галузі насамперед залежить від професійного рівня кадрів.
Мета курсу: дати майбутньому фахівцю теоретичні основи та практичні навички з організації біржової діяльності та ефективного використання біржових операцій у своїй майбутній діяльності.
Завдання курсу є глибоке і всебічне вивчення механізму функціонування біржового ринку в країнах з розвинутою ринковою економікою та особливостей його розбудови і діяльності в нашій країні.
В результаті вивчення дисципліни студент повинен:
знати нормативно-правову базу, сутність біржової діяльності, принципи організаційної діяльності бірж: механізм здійснення операцій на біржовому ринку, організацію брокерської діяльності, систему операцій виробничо-торгової і фінансової направленості, які можна здійснювати на спотовому, форвардному і ф’ючерсному ринках; етичні принципи роботи біржового ринку.
вміти організовувати роботу суб’єктів підприємницької діяльності з біржами та брокерськими конторами, створювати брокерські контори та організовувати їх діяльність, здійснювати біржові операції та визначати їх ефективність, виконувати фахові функції на біржовому ринку.
Основною метою викладання курсу «Логістика” є формування у майбутніх фахівців системних знань і розуміння концептуальних основ логістики, теорії й практики розвитку цього напряму та набуття навичок самостійної роботи щодо засвоєння навчальноп матеріалу стосовно сучасних методів управління матеріальними та іншими потоками у сучасних умовах.
Завдання, що мають бути вирішені у процесі викладання дисципліни:
- набуття студентами теоретичних знань з питань концепції, стратегії й тактики логістики та принципів і закономірностей створення і руху матеріальних потоків;
- опанування студентами методичним інструментарієм розроблення та реалізації завдань логістики;
- оволодіння ідеологією концепції та навичками логістичного управління;
- розроблення пропозицій щодо формування та удосконалення логістичних систем і механізмів їх функціонування;
– набуття навичок оцінки економічної ефективності та наслідків здійснення логістичних рішень
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
• основні логістичні поняття та визначення;
• концептуальні основи та сфери використання логістики;
• джерела виникнення логістичних витрат;
• підходи до оцінювання ефективності функціонування логістичної системи;
вміти:
• користуватися методами оптимізації наскрізних потоків в основних функціональних та інтегрованих сферах логістичної системи;
• використовувати навички із створення ефективних логістичних ланцюгів для руху матеріальних потоків;
• користуватися прийомами визначення логістичних витрат та шляхів їх скорочення;
• користуватись основами комплексного оцінювання ефективності функціонування логістичної системи.
Вивчення даного курсу формує у студентів вміння розробляти операційні стратегії, створювати та використовувати у практичній діяльності галузеві виробничі підсистеми, як основи забезпечення та досягнення місії організації сільськогосподарського виробництва.
Значна увага у даному курсі приділяється проектуванню робіт і нормуванню праці за операціями трудових процесів, а також мотивації аграрної праці, як фактора стабілізації економіки.
Головною метою викладання дисципліни є формування у студентів компетентності щодо базових принципів, основних категорій, сучасних концепцій, теоретичних положень і практичних методів управління основною діяльністю підприємств та умінь розроблення операційної стратегії, створення і використання галузевих операційних підсистем як основи забезпечення досягнення місії організації. Головними завданнями, що мають бути вирішені у процесі викладання дисципліни, є: усвідомлення того, що операційна система є однією з найважливіших складових будь-якої організації, а спеціалісту в галузі управління потрібні ґрунтовні знання основ та категорійного апарату операційного менеджменту; засвоєння принципів та методів раціонального організування, планування, і контролювання за функціонуванням операційних систем різних видів; набуття вмінь щодо розроблення операційної стратегії підприємства; набуття вмінь щодо обґрунтування рішення стосовно створення операційної системи, підтримки належного режиму її поточного функціонування; забезпечення якості результатів операційної діяльності організації; отримання знань щодо особливостей операційного менеджменту на підприємствах різних галузей. Предметом навчальної дисципліни є закономірності планування, створення й ефективного використання операційної системи підприємства.
В результаті вивчення курсу студенти повинні знати:
- основне призначення операційного менеджменту на підприємстві;
- функції, методи та принципи операційного менеджменту;
- етапи розвитку операційного менеджменту;
- етапи створення операційної системи та проектування виробів і процесів у виробництві та сфері послуг.
Студенти повинні вміти:
- приймати рішення щодо проектування операційної системи підприємства;
- приймати рішення стосовно підтримання встановленого режиму функціонування операційної системи;
- використовувати лінійні графіки і методи сітьового планування та контролювання проектів;
- застосовувати інструменти контролю якості та методи управління нею на підприємстві;
- ефективно управляти ресурсами та запасами організації;
- визначати показники результативності функціонування виробничих та не виробничих операційних систем.
Основна мета курсу “Основи підприємницької діяльності та агробізнесу” — це формування у студентів знань та вмінь з організації і функціонування підприємств у сільськогосподарському виробництві України та пов’язаних з ним сферах підприємницької діяльності.
В результаті вивчення дисципліни студент повинен знати:
– суть та основне призначення підприємництва та агробізнесу;
– організаційно-правові форми господарювання;
– культуру бізнесу, особистісні якості підприємця, необхідні для успіху в бізнесі;
– методи вивчення та прогнозування ринкового середовища, визначення виду підприємницької діяльності та її доцільності, найбільш раціональної форми організації бізнесу;
– порядок відкриття власної справи, основи бізнес-планування;
– можливі ризики в бізнесі та шляхи їх зменшення.
Повинен уміти:
– визначати перспективні види бізнесової діяльності;
– розробляти засновницькі документи та бізнес-плани;
– відкрити власну справу в агробізнесі;
– розробляти договори з реалізації продукції (послуг) та ресурсного забезпечення;
– складати договори на оренду землі та майна;
– визначати розмір орендної плати, економічну ефективність роботи підприємницьких структур.
Глобальні зміни у всіх сферах людської діяльності викликають потребу у постійному пошуку нових форм і методів цілеспрямованого впливу на процеси, що відбуваються в економіці. Важливе значення в цьому напрямі має навчальна дисципліна “Стратегічний менеджмент” (“Стратегічне управління “).
Мета дисципліни – дати студентам цілісну систему знань із стратегічного управління організацією.
В результаті вивчення дисципліни студент повинен знати:
– місце та роль “Стратегічного управління” (СУ) в системі менеджменту;
– сутність та практичне значення СУ”, сфери використання СУ;
– відмінності концепцій СУ. основні методологічні підходи до СУ;
– особливості використання СУ на підприємствах різних форм власності;
– технологію аналізу зовнішнього середовища та розробки стратегії розвитку організації;
– об’єктивні та суб’єктивні причини необхідності стратегічного планування та стратегічного управління:
– процес розробки стратегії в організації, концептуальні підходи до управління процесом стратегічних змін;
– методику переходу організації до стратегічних програм розвитку.
По закінченні вивчення дисципліни студент повинен вміти:
– розробляти місію, цілі, стратегію та «стратегічний набір” організації;
– формулювати стратегічні завдання різного рівня на підприємстві;
– розробляти інформаційно-аналітичне забезпечення СУ;
– використовувати моделі, інструменти стратегічного управління стосовно організації в різних конкретних ситуаціях;
– застосовувати концептуальні положення стратегічного управління на практиці;
– проводити стратегічний аналіз стосовно організації;
– розробляти загальну та функціональну стратегію для організації;
– проводити SWOT-аналіз та SNW-аналіз і вибирати базові стратегії для конкретних продуктів, що виробляє організація;
– виділяти стратегічні зміни в організації і ранжувати їх за пріоритетністю;
– визначати систему показників та здійснювати оцінювання ефективності стратегічного управління.
Головною метою викладання навчальної дисципліни «Товарознавство» є формування у майбутніх фахівців системних знань і практичних навичок про науково-технічні та прикладні основи товарознавства, споживчі властивості продукції, якість і безпеку товарів і послуг, які зумовлюють їх споживчу цінність і здатність задовольняти потреби споживачів, а також її зміну на всіх етапах руху товару.
Основними завданнями вивчення дисципліни «Товарознавство» є: вивчення загальних закономірностей формування і прояв споживчої вартості товарів на сучасному етапі розвитку суспільства; вивчення та опанування методів і засобів управління асортиментом і якістю товарів, закономірностей формування та прогнозування асортименту товарів; вивчення термінології, класифікації, кодування різних груп товарів, методів дослідження товарів, умов їх зберігання і транспортування; вивчення споживчих властивостей товарів нових видів сировини і матеріалів; набуття навичок визначення номенклатури споживчих властивостей і показників якості товарів.
Об’єктами товарознавства є товар, процеси зберігання, рух товару, асортимент, контроль якості продукції.
Предметом товарознавства є вивчення споживних властивостей товарів певної якості і асортименту, що задовольняють потреби людей.
Товарознавство має в своєму розпорядженні свої терміни, властиві даній науковій дисципліні, основними з яких є споживні властивості, якість, показник якості, оцінка якості, контроль і методи контролю якості, рівень якості, управління якістю, експертиза якості, ідентифікація товарів, конкурентоспроможність товару, асортимент товарів, формування і розвиток асортименту, управління асортиментом, інформація про товар, товарний знак, маркіровка та ін.
Наукові дослідження співробітники кафедри проводять за темами «Стратегія підвищення конкурентоспроможності суб’єктів аграрного сектору економіки Півдня України» (реєстраційний номер 0121U111504) та «Управління розвитком підприємств готельно-ресторанної сфери південного регіону України» (реєстраційний номер 0121U111505).
Основні напрями розвитку управління виробництвом та інноваційною діяльністю підприємств:
- розроблення інноваційних технологій ресторанної продукції, новітніх технологій гостинності та організації обслуговування в закладах готельно-ресторанного господарства
- інноваційні та корпоративні засади управління розвитком суб’єктів аграрного господарювання
- організація інтенсивного виробництва на основі ефективного використання земельних, трудових та інших ресурсів підприємств і ринкової інфраструктури, впровадження інноваційних технологій
Викладачі кафедри проводять значну наукову роботу. Тематика науково-дослідної роботи актуальна і відповідає профілю підготовки кваліфікованих фахівців. Результати досліджень викладачів використовуються для поповнення лекційних курсів, для удосконалення практичних занять, а також знаходять відображення у наукових статтях, доповідях на міжнародних, регіональних, міжвузівських і загальноуніверситетських наукових конференціях, у навчально-методичних посібниках.
Кафедра забезпечує роботу наукових гуртків для здобувачів вищої освіти:
- «Ресторатор» (керівник доктор економічних наук, професор Банєва І.О.)
- «Туризм і гостинність» (керівник кандидат економічних наук, доцент Павлюк С.І.)
Методична робота кафедри готельно-ресторанної справи та організації бізнесу спрямована на удосконалення викладання навчальних дисциплін, оптимізацію й інтенсифікацію навчального процесу, поліпшення організації самостійної роботи і контролю знань здобувачів вищої освіти, підвищення педагогічної майстерності викладачів.
На кафедрі постійно йде процес поліпшення матеріальної, навчальної і методичної бази, започатковуються нові дисципліни, які відповідають освітнім стандартам.
Колектив кафедри викладає дисципліни на усіх факультетах університету. Основною метою навчальних дисциплін є – формування навичок успішного вирішення проблем, що виникають у виробничій, фінансовій і збутовій діяльності аграрних підприємств, уміння грамотного планування й успішного ведення підприємницької діяльності на основі впровадження інновацій.
Агенство ІТ екскурсії Mykolayiv look city
ВПГО Федерація спортивного туризму Україні в Миколаївській області
КП МОЦНПВТК УМ
Миколаївський обласний краєзнавчий музей
СРЦ Істокі
ТА Join up
ТОВ Meili Tour
ТОВ Миколаївське обласне бюро з туризму
ТОВ Хан Тенгрі
Філії кафедри відкрито на базі Веселинівської, Благодатненської, Чорноморської, Куцурубської об’єднаних територіальних громад та Арбузинської міської об’єднаної громади, а також ТОВ «Веселинівська МТС» Веселинівського району, що дозволяє забезпечити якісну підготовку фахівців під час проходження виробничих практик здобувачів вищої освіти кафедри, сприяє розвитку дуальної освіти. Щороку керівники філій кафедри від об’єднаних територіальних громад, підприємств та інші фахівці провідних організацій й установ Миколаївської області проводять відкриті заняття для здобувачів вищої освіти Миколаївського НАУ.
–
Науково-педагогічні працівники кафедри активно займаються профорієнтаційною роботою з учнями випускних класів шкіл Веселинівського району.
Працівники кафедри проводять направлену профорієнтаційну роботу щодо ознайомлення майбутніх абітурієнтів з переліком всіх спеціальностей та особливостями вступу до Миколаївського НАУ: проведення агітаційно-роз’яснювальної роботи в загальноосвітніх навчальних закладах серед майбутніх абітурієнтів та їх батьків (надання інформації про спеціальності, правил прийому та умов вступу до університету з метою заохочення молоді до навчання, а також підготовки до Зовнішнього незалежного оцінювання), проведення Днів відкритих дверей, інших масових заходів (учнівські зльоти, інноваційні проекти із профорієнтації шкільної молоді).
Майбутнім абітурієнтам надається якнайповніша інформація про всі факультети Миколаївського національного аграрного університету – про професії, умови вступу, студентський побут та дозвілля, а також можливість кожному абітурієнту особисто відчути атмосферу, яка панує в нас, та на власні очі переконатись у правильності вибору навчального закладу та майбутнього фаху.
Важливим аспектом роботи кафедри є міжнародна діяльність, а саме організація та участь у міжнародних конференціях та семінарах, підвищення кваліфікації (стажування) викладачів, проходження закордонної практики студентами. З метою забезпечення реалізації Освітньо-професійної програми «Готельно-ресторанна справа» Миколаївським національним аграрним університетом, зокрема кафедрою готельно-ресторанної справи та організації бізнесу, встановлено партнерські відносини між закладами вищої освіти. Реалізація концепції міжнародної кредитної мобільності здійснюється на основі двохсторонніх договорів між МНАУ та закладами вищої освіти зарубіжних країн-партнерів: WSG University in Bydgoszcz (Республіка Польща); University College of Tourism and Ecology (Республіка Польща); «ТУРАЛ С» (Республіка Болгарія); «Unione Cuochi del Mediterraneo» Foggia (Repubblica Italiana.)
Міжнародне співробітництво та інтеграція у галузі освіти є важливою нормою Болонської співдружності освітян, оскільки реально сприяє підвищенню мобільності викладачів і здобувачів вищої освіти, їх самостійності і самоорганізації.
м. Миколаїв, пр. Георгія Гонгадзе 3а, кабінет №106