Психолого-педагогічна лабораторія науково-просвітницьких інноваційних технологій розвитку особистості Миколаївського національного аграрного університету (далі – ППЛ НПІТРО) діє на основі законодавчих актів, що регламентують та забезпечують діяльність Національної системи соціально-психологічної служби України, а саме:
- Загальна декларація прав людини (прийнята й проголошена Генеральною Асамблеєю Організації Об’єднаних Націй 10 грудня 1948 р.);
- Етичний кодекс психолога (прийнятий на І Установчому з’їзді Товариства психологів України 18 грудня 1990 р.);
- Конституція України (від 28 червня 1996 року);
- Закону України «Про освіту»;
- Положення про психологічну службу. Наказ Міністерства освіти і науки України від 03.05.99 № 127, 03.05.1999 р. № 127;
- Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні. Закон України від 5 лютого 1993 року № 2998-ХІІ;
- Про внесення змін і доповнень до Основ законодавства про охорону здоров’я від 25 лютого 1994 року № 4039а-ХІІ;
- Концепції державної системи психологічної служби. (дана Концепція не є законодавчим актом, проте становить змістову основу для її розробки);
- Про заходи Міністерства освіти України щодо посилення профілактики злочинності, наркоманії та захворювань на СНІД серед учнівської молоді. Наказ МО України від 14.01.1999 р. № 10;
- Наказ «Про виконання рішення колегії Міністерства освіти і науки України з питання «Про стан та подальший розвиток психологічної служби системи освіти України» від 19.06.2008 р. № 554;
- Наказ «Про покращення соціально-педагогічного і психологічного супроводу навчально-виховного процесу у вищих навчальних закладах ІІІ-IV рівнів акредитації» 30 грудня 2009 р. № 1248;
- Наказ Про внесення змін до Положення про психологічну службу системи освіти України № 616 від 02 липня 2009 року;
- Наказ Про затвердження Плану заходів Міністерства освіти і науки щодо розвитку психологічної служби на період до 2017 року від 06.08.2013 р.№ 1106;
- Етичний кодекс практичного психолога тощо.
Основною метою ППЛ НПІТРО є підвищення якості і забезпечення доступу послуг у сфері практичної психології і соціальної роботи, спрямованих на збереження й укріплення здоров’я, підвищення адаптивних можливостей, створення умов для повноцінного і гармонійного розвитку всіх учасників навчально-виховного процесу, посилення розвивального і виховного компонентів системи освіти.
Здійснення науково-просвітницької діяльності у сферах педагогіки, психології та інших суспільних наук, розвиток інноваційних та інтегративних технологій розвитку особистості, підтримка членів виробничого колективу та студентської молоді ВНЗ, допомога у задоволенні їх наукових інтересів та особистісній самореалізації.
Основними завданнями ППЛ НПІТРО є:
1.Науково-просвітницька діяльність, що передбачає:
- проведення наукових досліджень та написання наукових робіт у галузі педагогіки, психології та інших суспільних наук;
- популяризація інноваційних та інтегративних технологій розвитку особистості (арт-педагогіка, арт-терапія, казкотерапія, музична терапія, лялькотерапія та інших технологій життєтворчості) шляхом проведення, методичних семінарів, «круглих столів», виставок науково-популярної та методичної літератури, висвітлення результатів науково-дослідної роботи педагогічних та науково-педагогічних працівників, студентів у засобах масової інформації за запитом;
- сприяння впровадженню інноваційних та інтегративних технологій розвитку особистості у практику ВНЗ шляхом організації та проведення навчальних тренінгів, семінарів, майстер-класів та презентацій для адміністрації, педагогічних та науково-педагогічних працівників, студентської молоді тощо;
- організація наукової та творчої співпраці із навчальними закладами, громадськими організаціями, центрами творчого розвитку особистості та іншими соціальними інститутами з метою координації зусиль науковців та практиків задля подальшого розвитку інноваційних та інтегративних технологій розвитку особистості в Україні;
- створення інформаційної бази з інноваційних та інтегративних технологій розвитку особистості (Інтернет-ресурси, бібліо-, аудіо- та відеофонди).
2. Видавнича діяльність:
- розробка та видання серії методичних матеріалів на допомогу педагогічним та науково-педагогічним працівникам, студентам із проблеми використання інноваційних та інтегративних технологій розвитку особистості;
- видання методичної, а також науково-популярної літератури для педагогічних, науково-педагогічних працівників з актуальних проблем виховання, навчання та питань психологічного та педагогічного супроводу студентів;
- видання художньої та науково-популярної літератури для студентської молоді.
3. Розробка та реалізація соціальних програм та проектів:
- проведення індивідуальних та сімейних консультацій із використанням інноваційних та інтегративних технологій розвитку особистості (арт-педагогіка, арт-терапія, казкотерапія, лялькотерапія, кольоротерапія, музична терапія та ін.), розробка індивідуальних програм розвитку тощо;
- проведення тренінгів особистісного росту та професійних тренінгів для студентів із використанням інноваційних та інтегративних технологій розвитку особистості;
- організація співпраці із органами виконавчої влади, Центрами соціальних служб, закладами охорони здоров’я та освіти, громадськими організаціями та благодійними фондами;
- виконання консультативних функцій у сфері управління ВНЗ щодо покращення психологічних умов праці, вирішення міжособистісних конфліктів, надання консультативних послуг з інших питань, які окреслені у нормативній документації ППЛ НПІТРО;
- забезпечення соціально-психологічного захисту і підтримки індивідуального розвитку учасникам освітнього процесу з урахуванням їх здібностей, особливостей життя та праці;
- здійснення контролю та самоконтролю за дотриманням професійної етики.
Актуальність психологічного супроводу навчально-виховного процесу зумовлена новими соціальними вимогами, відповідними стратегічними змінами розвитку освіти України та загальносвітовими тенденціями. Забезпечуючи психологічну складову організації освітнього середовища, працівник ППЛ НПІТРО повинен забезпечити умови, які б сприяли розвиткові індивідуальності кожного учасника освітнього процесу в умовах Миколаївського національного аграрного університету, збереженню його здоров’я, формуванню у нього готовності до самостійного життя в суспільстві після завершення навчання.
ППЛ НПІТРО забезпечує надання ефективної психологічної допомоги всім учасникам навчально-виховного процесу. Завдання на різних рівнях функціонування цієї системи мають бути диференційованими. Сучасні тенденції розвитку освіти формують загальне спрямування діяльності ППЛ НПІТРО, яка повинна сприяти вирішенню освітніх і виховних завдань, професійної гнучкості студентів, формуванню готовності до особистісного, професійного життя, формуванню соціальної компетентності як передумови ефективної соціалізації молоді.
Питання забезпечення високої якості освіти безпосередньо пов’язане з такими категоріями як: розвиток, самореалізація, самоповага, здоров’я, адаптивність, самооцінка.
Зусилля працівника ППЛ НПІТРО мають бути спрямовані на:
- підвищення власної психологічної і професійної компетентності, опанування інноваційними методами і технологіями надання психологічних і соціальних послуг;
- психологічне проектування (система психологічних, педагогічних, соціальних дій щодо створення розвивального освітнього середовища);
- психологічну експертизу педагогічних інновацій (оцінка відповідності освіти поставленим завданням та віковим і психологічним можливостям студентів);
- забезпечення якості і доступності психологічних і соціальних послуг (система дій спрямованих на контроль якості послуг) тощо.