1. Загальні положення
1.1. Науково-методична рада Миколаївського НАУ (далі – НМР) є колегіальним консультативно-дорадчим органом, що покликаний сприяти вченій раді, ректорату, інститутам, факультетам, коледжам університету в галузі освіти, зокрема, з питань навчально-методичної, науково-дослідницької, редакційно-видавничої, післядипломної освіти, дорадництва та іншої діяльності, передбаченої Статутом Миколаївського національного аграрного університету.
1.2. Головним завданням науково-методичної ради є:
– реалізація політики університету у сфері забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти;
– узагальнення передового досвіду організації науково-методичної роботи та розроблення рекомендацій щодо його поширення та імплементації в освітній простір університету;
– проведення науково-методичної експертизи складових стандартів вищої освіти, варіативної частини освітньо-кваліфікаційних характеристик випускників Миколаївського НАУ та їх відповідність сучасним вимогам до професійної підготовки фахівців усіх рівнів вищої освіти, наукової та навчально-методичної літератури, дидактичних засобів та програмних продуктів;
– науково-методичне супроводження впровадження Європейської кредитно-трансферної системи організації освітнього процесу.
1.3. Мета діяльності науково-методичної ради:
– впровадження рекомендацій Науково-методичного центру аграрної освіти в інститутах та на факультетах Миколаївського НАУ;
– узагальнення прогресивного досвіду та формування пропозицій щодо:
а) впровадження сучасних інформаційних технологій та інноваційних методів навчання;
б) вдосконалення системи менеджменту якості;
– сприяння у підготовці навчально-методичної літератури науково-педагогічними працівниками університету, розгляд і надання рекомендацій до публікації навчально-методичних та наукових праць;
– координація роботи науково-методичних комісій факультетів та коледжів університету;
– сприяння підвищенню професійного рівня викладацького складу університету і коледжів та забезпечення підготовки кваліфікованих фахівців;
– удосконалення організаційного, методичного та наукового забезпечення освітньої діяльності.
1.4. Науково-методична рада створюється за рішенням вченої ради наказом ректора університету та діє згідно до Статуту Миколаївського НАУ, спираючись на сучасні науково-методичні досягнення національної та міжнародної вищої школи.
1.5. Науково-методична рада діє на підставі Закону України «Про вищу освіту», Національної доктрини розвитку освіти України, постанов Кабінету Міністрів України, нормативних документів Міністерства освіти і науки України, Міністерства аграрної політики та продовольства України, Статуту Миколаївського НАУ та цього Положення, затвердженого ректором Миколаївського НАУ.
2. Основні напрями роботи науково-методичної ради
Відповідно до мети діяльності науково-методичної ради Миколаївського НАУ на неї покладено такі завдання:
– реалізація рішень Законів України «Про освіту» та «Про вищу освіту», Державної національної програми «Освіта», Національної доктрини розвитку освіти, Національної стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 року, вченої ради, ректорату Миколаївського НАУ;
– модернізація змісту освіти, забезпечення національного виховання, розвитку і соціалізації молоді;
– формування пропозицій щодо забезпечення якості освітньої діяльності в університеті з урахуванням новітніх освітніх технологій, розроблення відповідних регламентацій;
– аналіз результатів моніторингу освітньої діяльності та розроблення рекомендацій щодо його розвитку та процедурного вдосконалення;
– розробка рекомендацій щодо структури та змісту навчальних і робочих програм;
– формування пропозицій щодо відкриття нових спеціальностей з урахуванням вимог ринкової економіки та напрямів розвитку аграрного виробництва в Україні та Причорноморському регіоні;
– формування пропозицій щодо поглиблення змісту та вдосконалення методів навчання з урахуванням технічного забезпечення та можливостей використання мережі Інтернет як глобальної всесвітньої інформаційної бази в інститутах та на факультетах університету;
– формування пропозицій щодо вдосконалення змісту та форми галузевих стандартів (ОКХ та ОПП) вищої освіти;
– формування пропозицій щодо вдосконалення наскрізних програм практик, баз практик (у тому числі закордонної) здобувачів вищої освіти університету;
– координування діяльності щодо науково-методичного забезпечення самостійної роботи здобувачів вищої освіти;
– надання допомоги науково-методичним комісіям факультетів і коледжів для активізації застосування в освітньому процесі галузевих стандартів вищої освіти, інноваційних методів навчання і виховання, сучасних технічних засобів та програмних продуктів;
– удосконалення системи поточного та підсумкового контролю знань здобувачів вищої освіти університету;
– координація роботи науково-методичних комісій факультетів, кафедр, коледжів з проблем вищої школи;
– формування пропозицій щодо удосконалення форм і методів підвищення кваліфікації (стажування) науково-педагогічних працівників університету;
– моніторинг рівня забезпеченості здобувачів вищої освіти навчально-методичною літературою, формування пропозицій щодо покращення навчально-методичного та інформаційного забезпечення дисциплін, що викладаються на факультетах і в коледжах університету;
– розгляд та схвалення проектів робочих навчальних планів (навчальних планів) усіх освітніх ступенів;
– координація роботи та здійснення експертного оцінювання авторських оригіналів наукової та навчально-методичної літератури, рецензування рукописів на доцільність їх видання;
– приведення навчальних планів (в тому числі інтегрованих), робочих програм у відповідність до освітньо-професійних програм галузевих стандартів;
– розгляд та схвалення планів підготовки та звітів про видання підручників, навчальних посібників, навчально-методичної літератури;
– розробка рекомендацій щодо створення засобів діагностики якості підготовки фахівців: комплексних кваліфікаційних завдань, комплексних контрольних робіт, тестів поточного та підсумкового контролю якості навчання відповідних спеціальностей;
– розробка рекомендацій щодо організації самостійної та індивідуальної роботи здобувачів вищої освіти, критеріїв оцінки їх знань в умовах впровадження Європейської кредитно-трансферної системи навчання;
– координація роботи науково-методичних комісій факультетів, кафедр з організації та проведення першого етапу Всеукраїнських студентських олімпіад з фахових дисциплін, напрямів підготовки і спеціальностей та забезпечення участі здобувачів вищої освіти Миколаївського НАУ у другому етапі Всеукраїнських студентських олімпіад;
– вивчення та імплементація прогресивного досвіду професійної підготовки у вітчизняних та закордонних вищих навчальних закладах;
– систематизація, узагальнення і популяризація досвіду науково-методичної роботи випускових кафедр;
– сприяння концепції Болонського процесу, зокрема щодо «забезпечення мобільності суб’єктів навчального процесу», впровадження прогресивного світового досвіду та збереження вітчизняних досягнень у галузі вищої освіти;
– сприяння вдосконаленню педагогічної майстерності викладацького складу університету і коледжів, організація психолого-педагогічного та методичного навчання молодих викладачів та аспірантів університету (стаж науково-педагогічної роботи яких менше трьох років);
– підготовка і проведення семінарів, «круглих столів», конкурсів авторських оригіналів навчально-методичної літератури тощо за участю провідних вчених, фахівців виробництва, викладачів з питань удосконалення змісту освіти, методів навчання з метою забезпечення підвищення якості підготовки фахівців-аграріїв;
– участь у плануванні, організації і проведенні науково-методичних конференцій, симпозіумів, семінарів і нарад з обговорення досвіду науково-методичної роботи, ефективних технологій навчання, методів оцінки знань здобувачів вищої освіти, перспективних форм навчальної діяльності з провадження прогресивних наукових досягнень в освітній процес Миколаївського НАУ;
– організація та проведення загальноуніверситетських конкурсів «Кращий підручник», «Кращий навчальний посібник», «Краща методична розробка», що підготовлені та опубліковані науково-педагогічними працівниками Миколаївського НАУ;
– розроблення інструктивно-методичної документації з планування і організації науково-методичної роботи;
– надання консультативної допомоги науково-методичним комісіям факультетів, кафедрам з питань планування й організації науково-методичної роботи;
– вивчення, розгляд і впровадження завдань, поставлених науково-методичною радою Науково-методичного центру аграрної освіти на вимогу часу щодо модернізації аграрної освіти в Миколаївському НАУ;
– розроблення рекомендацій щодо вдосконалення структури і змісту навчально-методичних комплексів дисциплін;
– формування пропозицій щодо розвитку сертифікаційних програм в університеті та формування навчальних дисциплін для вільного вибору здобувачами вищої освіти.
3. Структура і склад науково-методичної ради Миколаївського НАУ
3.1. Склад науково-методичної ради формується з голів науково-методичних комісій факультетів та найбільш досвідчених викладачів-науковців, начальника навчального відділу, завідувача науково-дослідного відділу, директора бібліотеки та затверджується наказом ректора університету.
3.2. Головою науково-методичної ради університету є перший проректор.
3.3. Координацію роботи науково-методичної ради здійснює вчена рада університету.
3.4. Голові науково-методичної ради наказом ректора університету призначаються заступник та секретар.
3.5. До роботи в науково-методичній раді залучаються провідні фахівці та науковці, які працюють на кафедрах та в інших структурних підрозділах Миколаївського НАУ.
4. Повноваження науково-методичної ради Миколаївського НАУ
4.1. До компетенції науково-методичної ради МНАУ належать:
– науково-методичний супровід реалізації принципів кредитно-трансферної системи в освітньому процесі;
– координація науково-методичної роботи на факультетах і кафедрах;
– проведення за дорученням вченої ради університету незалежної експертизи навчальної, наукової та методичної роботи науково-педагогічних працівників, які рекомендовані до присвоєння вчених звань;
– розгляд питань з ініціативи ректорату та вченої ради університету щодо організаційного, методичного рівня освітнього процесу та наукове його забезпечення на конкретних кафедрах, факультетах і підготовка висновків про їх відповідність встановленим вимогам та цілям у сфері якості;
– експертиза наукової та навчально-методичної літератури, підготовленої до друку науково-педагогічними працівниками університету;
– затвердження плану підготовки та проведення науково-методичних конференцій, семінарів тощо;
– затвердження профілів освітніх програм;
– уніфікація вимог до форми і змісту навчальних планів і робочих навчальних програм;
– розгляд та схвалення проектів робочих навчальних планів (навчальних планів) усіх освітніх ступенів;
– затвердження плану заходів з моніторингу якості освітньої діяльності та якості вищої освіти на навчальний рік.
4.2. Науково-методична рада має право:
– направляти до підрозділів університету експертів для проведення експертизи з питань науково-методичної роботи;
– отримувати від підрозділів університету інформацію з питань організації та проведення науково-методичної роботи, діяльності науково-педагогічних працівників;
– вносити пропозиції до вченої ради щодо удосконалення науково-методичної роботи в університеті;
– формувати творчі (робочі) групи для організації та проведення науково-методичних заходів в університеті та залучати до роботи в них науково-педагогічних працівників кафедр.
5. Організація роботи науково-методичної ради Миколаївського НАУ
5.1. Науково-методична рада визначає регламент, план і форми своєї діяльності на поточний навчальний рік. План роботи науково-методичної ради Миколаївського НАУ затверджується на початку навчального року.
5.2. Науково-методична рада планує свою роботу на навчальний рік на основі пропозицій і рішень ректорату, вченої ради, деканатів, науково-методичних комісій факультетів, кафедр та Науково-методичної ради Науково-методичного центру аграрної освіти Міністерства аграрної політики та продовольства України, Міністерства освіти і науки України.
5.3. Науково-методична рада проводить засідання у терміни, передбачені річним планом роботи, але не менше одного засідання протягом місяця. За необхідності скликаються оперативні засідання науково-методичної ради.
5.4. Рішення науково-методичної ради університету приймаються відкритим голосуванням. Рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більше половини присутніх на засіданні науково-методичної ради.
5.5. Матеріали засідань науково-методичної ради оформлюються протоколом за підписом голови та секретаря.
5.6. Рішення науково-методичної ради надсилаються в інститути, деканати, науково-методичні комісії, кафедри, коледжі тощо.
5.7. Члени науково-методичної ради зобов’язані брати участь у її засіданнях, працювати творчо, своєчасно і якісно виконувати доручення ради та голови, звітувати за проведену роботу. Для роботи в комісіях для підготовки окремих доручень залучаються науково-педагогічні працівники університету, які не є членами науково-методичної ради.
5.8. Науково-методична рада не менше одного разу на рік звітує про свою роботу перед вченою радою університету або ректоратом.
6. Регламент роботи науково-методичної ради Миколаївського НАУ
6.1. Головуючий на засіданні науково-методичної ради:
– відкриває, закриває засідання, оголошує перерви;
– організовує розгляд питань;
– надає слово для доповіді (співдоповіді), виступу, оголошує наступного промовця;
– робить офіційні повідомлення, а також ті, які вважає за необхідне оголосити.
6.2. На початку засідання розглядається і затверджується порядок денний відкритим голосуванням.
6.3. Час, який надається для доповіді, як правило, не більше 15 хв., співдоповіді – 10 хв., заключного слова – 3 хв. Виступаючим у обговоренні надається час до 5 хв., для повторних виступів у обговоренні – до 2 хв.
Розглянуто і схвалено на засіданні вченої ради Миколаївського національного аграрного університету (протокол №11 від “29” травня 2017 р.)